Jak przygotować przelewy seryjne w mBanku?

Wiele banków w Polsce oferuje funkcjonalność zlecenia serii przelewów do kontrahentów / pracowników. Zaletą seryjnych przelewów zdecydowanie jest automatyzacja procesu płatności. Jeśli chodzi o możliwości to między bankami mogą pojawić się delikatne różnice (np. w mBank w jednym pliku może znajdować się tylko 50 przelewów). Wszystkie banki korzystają ze wspólnego formatu wejściowego Elixir-0 o czym więcej poniżej.

Czym jest Elixir-0?

Elixir-0 to klasyczny system wykorzystywany w systemie bankowym w Polsce. Dzięki Elixir-0 banki zachowują ten sam format danych wejściowych, co ułatwia np. zlecenie seryjnych przelewów w innym banku bez zmiany w strukturze danych. Standard Elixir-0 umożliwia nam zlecenie przelewu (krajowy i do US), zlecenie przelewu do ZUS oraz zlecenie zapłaty. Warto dodać, że format ten oferuje nam również możliwość wykonania przelewu Split Payment.

Jeżeli zastanawiasz się, czym różni się zlecenie przelewu od zlecenia zapłaty to śpieszymy z wyjaśnieniami. Zlecenie przelewu jest klasycznym przelewem między bankami, a zlecenie zapłaty umożliwia nam pobranie środków bezpośrednio z konta osoby fizycznej lub konta firmy (konieczne jest wyrażenie zgody przez drugą stronę).

Jak wygląda struktura pliku do seryjnego przelewu w mBank?

Plik służący do importu seryjnych przelewów jest plikiem tekstowym o określonym przez standard Elixir-0 formacie. Wartości w pliku tekstowym oddzielone są przecinkami, a teksty muszą być zawarte dodatkowo w cudzysłowach. Każdy rekord odpowiada jednemu zleceniu przelewu i może zawierać do 17 pól (zdecydowana większość z nich jest obowiązkowa).

110,20170330,1110,11402004,0,”49114020040000330200112177”,”11102033520000205312345060”,”Nazwa i adres zleceniodawcy| Część 2 nazwy i adresu | maksymalnie 35 znaków na sekcję “,”Nazwa i adres kontrahenta”,0,10203352,”Tytuł”,””,””,”51”
1. 110 Typ komunikatu / zlecenia (dostępne opcje: 110, 120 210)
2. 20170330 Data realizacji zlecenia w formacie YYYYMMDD
3. 1110 Wartość większa o 0, podana w groszach.
4. 11402004 NRB (Numer Rozliczeniowy Banku) zleceniodawcy
5. 0 Pole zerowe
6. „49114020040000330200112177” Numer rachunku zleceniodawcy
7. „11102033520000205312345060” Numer rachunku odbiorcy
8. „Nazwa i adres zleceniodawcy” Nazwa i adres zleceniodawcy (4 pola tekstowe po 35 znaków oddzielone znakiem | )
9. „Nazwa i adres odbiorcy” Nazwa i adres odbiorcy (4 pola tekstowe po 35 znaków oddzielone znakiem | )
10. 0 Pole zerowe
11. 10203352 NRB (Numer Rozliczeniowy Banku) odbiorcy
12. „Tytuł zlecenia” Tytuł zlecenia (4 pola tekstowe po 35 znaków oddzielone znakiem | )
13. „” Pole puste
14. „” Pole puste
15. Dodatkowa identyfikacja przelewu Dostępne opcje: „51” – jeśli pole nr1 = 110 lub 120, „53” – jeśli pole nr1 = 110 oraz w typie split payment, „01” – jeśli pole nr1 = 210, „71” – jeśli pole nr1 = „110” i jest przelewem do US
Dokładny opis wymaganych pól do przelewu seryjnego w Mbank

Dlaczego warto korzystać z przelewów seryjnych?

Wykorzystanie przelewów seryjnych pozwala nam zautomatyzować procesy związane z wykonywaniem przelewów do naszych pracowników / kontrahentów. O ile przy kilku przelewach korzystanie z seryjnych przelewów może nam nie być potrzebne, o tyle w sytuacji realizacji kilkudziesięciu przelewów tygodniowo ta funkcjonalność może być bardzo przydatna.

Dla naszych klientów automatyzujemy procesy związane z płatnościami, jesteśmy w stanie zintegrować seryjne przelewy np. z aplikacją internetową, lub bezpośrednio z plikiem Arkuszy Kalkulacyjnych Excel / Google Sheets. Dzięki takiej automatyzacji zlecisz dowolną ilość przelewów za pomocą jednego kliknięcia, a właściwie importu jednego lub kilku plików bezpośrednio do banku.

Dzięki seryjnym zleceniom przelewów możesz zyskać:

  • oszczędność czasu i środków,
  • minimalizację ryzyka związanego z błędami przy wprowadzaniu danych,
  • integrację z zewnętrznymi źródłami,
  • przechowywanie historii przelewów do pracowników,
  • wykonywanie przelewów metodą split payment,
  • możliwość wykonywania bardziej zaawansowanych przelewów, np. zaawansowany podział przelewów na dwie firmy.

Jak mogę wykorzystać przelewy seryjne?

Przelewy seryjne idealnie sprawdzą się kiedy zatrudniasz pracowników i np. ich wynagrodzenie zależne jest od kilku czynników (dobrym przykładem jest system prowizyjny zależny od wartości sprzedaży). Do wyliczenia wypłat pracowników idealnie sprawdzi się mała aplikacja internetowa, lub zaawansowany arkusz kalkulacyjny który w mgnieniu oka wyliczy nam wynagrodzenie dla pracownika.

Kiedy mamy już wyliczone wypłaty pozostał nam tylko jeden krok – wykonanie przelewów do pracowników. Kiedy posiadamy już wszystkie dane w jednym miejscu z łatwością możemy przygotować seryjne generowanie przelewów.

Przygotujemy dla Ciebie seryjne przelewy w mBanku

W rightcloud kładziemy nacisk na automatyzację procesów w firmie. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę automatyzacji seryjnych przelewów w mBanku. Aby uzyskać spersonalizowaną ofertę przejdź do zakładki kontakt i prześlij nam opis swoich potrzeb.